חדשות

תחרות שנתית לסטודנטים

שטרות אחרי 50 שנה

לקראת הפריימריז במפלגת העבודה בספטמבר 2011, יצא לאור ספרה של שלי יחימוביץ' "אנחנו" (הוצאת עם עובד). על השערדמויות חלוצים שנלקחו משטר 50 לירות של בנק ישראל, שטר שעיצבו האחים שמיר ב-1959. בשער הפנימי כתוב: "עיצוב העטיפה והספר: יהודה דרי".

כתבתי מייל לירון סדן, מנכ"ל ההוצאה, וּבו מחיתי על הפרת זכויות יוצרים ועל אי מתן קרדיט לאחים שמיר. הוא ענה אחרי יומיים שאין כאן הפרת זכויות יוצרים שכן יש בידיו חוות דעת האומרת שהאיור נמצא ברשות הרבים. הקרדיט מופיע על גבי העטיפה האחורית:

על העטיפה: פרט מתוך שטר של 50 ל"י, 1960. ציור: האחים שמיר ויעקב צים. עיצוב העטיפה: יהודה דרי

עניתי לירון סדן שאין כיום כל מידע על ההסכם בין שמיר לבנק בשנת 1959. על פי מדיניות בנק ישראל כיום, זכויות היוצרים של עיצוב שטרות עוברות לרשותו של הבנק. אם אמנם הזכויות על השטרות שהונפקו ב-1959 הן בידי הבנק, אין פירושו שהן public domain. בנוגע לקרדיט הסברתי, כפי שידעתי באותו יום וּבחמישים השנים שלפניו, שהאחים שמיר עיצבו את הצד הקדמי של השטרות בסדרה ואילו יעקב צים את הצד האחורי. דמויות החלוצים הופיעו על הצד הקדמי של שטר 50 ל"י. סיימנו את התכתובת בנימה ידידותית, ולו ידעתי שהוא מתכונן להתפטא בתוך שבוע הייתי אפילו מאחל לו הצלחה והנאה בתפקידו הבא.

כעבור שבועיים שלחה לי שני ברבר ממכון שנקר סקיצה של הצד האחורי של שטר לירה אחת, הדייג, סקיצה זהה לשטר שהונפק. על הסקיצה חתימה של שמיר. שלחתי את הסקיצה לד"ר רחל ברקאי. היא הודתה שנפלה טעות ברישם הקרדיט בקטלוג של הבנק והבטיחה לתקנו. כעבור יומיים שלחה לי שני סקיצה של הצד האחורי של שטר 5 ל"י, הפועל, וּבפינה השמאלית למטההאחים שמיר. שוב שלחתי לרחל ברקאי וקיבלתי תשובה: יופי. תודה.

לקח לי 24 שעות להיזכר שיש לי במגירת האחים שמיר שטרות מודפסים מן הסדרה הזו (עם הדפס רכב-SPECIMEN). בחנתי את השטרות והנה מה שמצאתי:

1/2 לירה , חיילת נח"לי' צים אחים שמיר

1 לירה , דייג - אחים שמיר

5 לירות, פועל - אחים שמיר

10 לירות, מדען - י' צים אחים שמיר

50 לירות, חלוצים - אין קרדיט

יורם שמיר 2011