חדשות

תחרות שנתית לסטודנטים

סיפורו של טייס, כרזה, וזיכרון אישי...

    סיפורו של טייס, כרזה, וזיכרון אישי...

 
במסגרת שיתוף פעולה שלנו עם היורשים של"סטודיו האחים שמיר" פרסמנו בחודש שעבר בעמוד הפייסבוק של נוסטלגיה אונליין את כרזת"הטובים לטיס" שעוצבה על ידם, שבאה לקדם פרסום בולי חיל האוויר שהופקו על ידי "השירות הבולאי", סדרת בולים שתוכננה לצאת ביום העצמאות ה14 למדינת ישראל, בשנת 1962. 

רבים ביקשו לדעת האם טייס המופיע על הכרזה הוא אכן טייס בפועל או דוגמן, ומה סיפורו.
בסיוע אוצר "מוזיאון חיל האוויר" בחצרים, אבי משה סגל, התחלנו בתחקיר ובסופו התברר שרק בנס הדמות שעל הכרזה הייתה בחיים ביום פרסומה:
המצולם בכרזה הוא הטייס שבתאי גלבוע ("גרוטוס"). בתאריך 7.3.1962, כ6 שבועות לפני פרסום הכרזה , כשהיא הייתה כבר מודפסת ומוכנה לשיגור ולתלייה על לוחות המודעות בכל רחבי הארץ - יצא הטייס סרן שבתאי גלבוע לטיסת אימון על מטוס מדגם "אורגון", בה הדריך את סג"מ עודד גרובר.  במהלך הטיסה שמע פתאום גלבוע קול חזק וחש בחבטה, וכשהסיט מבטו ראה לתדהמתו שהכנף הימנית של המטוס נעלמה. בדיעבד התברר שבמטוס פגע מטוס "אורגון" אחר שהשתתף באימון. גלבוע הפעיל את כיסא המפלט וצנח בשלום, הטייס גרובר נהרג.
סגירת מעגל: במהלך התחקיר נזכרתי באירוע מילדותי: אני בחדרי בבית הורי בחיפה, ולפתע פתאום אני שומע צעקות נוראות מחנות המכולת ששכנה בבית הסמוך. רצתי לחנות, במרכזה עמד החנווני אריש גרובר וסיפר בקול בוכים ש"כעת התקשרו והודיעו לי שבן דודי נהרג בתאונת אימונים בחיל אוויר".

איזה עולם קטן!

דייויד סלע  22/1/2016
הכרזה כורכת שלוש עבודות עצוב של האחים שמירבולי יום העצמאות ה-14, מעטפת יום הופעת הבולים והכרזה עצמה.

  חודשים אחדים אחרי הופעת הכרזההחל מסע פרסום בעיתונות בעיצוב האחים שמיר כדי לעודד את הגיוס לחיל האווירהסיסמה "הטובים לטיסמעידה שהיה תאום בין השרות הבולאישהפיק את הכרזהלחיל האווירהסיסמה הומצאה ע"י משה הדרעורך ביטאון חיל האווירבשנת 1960 וזכתה לפופולריות רבה ובמיוחד הנגזרת הבלתי רשמית שלה - "הטובות לטייסים". בשנה לאחר מכןהמשיכו שמיר לעצב מודעות גיוס של חיל האוויר בסיסמה "מקומך בחיל האוויר". במלחמת ששת הימים עיצבו שמיר דפי קרב של ביטאון חיל האוויר ובשנת 1970 יצא ספר "חיל האווירבעריכת משה הדר ויהודה עופר ובעיצוב האחים שמיר.

  יורם אשמיר 28.1.16

ראה: מאמרו של משה הדר"מאחורי המילים" המוסיף להבנת הרקע לביטוי "הטובים לטיס"

 

הערת שוליים

אני חוזר עכשיו מביקור אצל שבתאי גלבוע בן ה-80 (עוד חודשיים) – בן אדם מקסים

ראה בצד הכתבה  צילום שלו בתא הטיס של מטוס מיסטר, בתא של מטוס אל על ובמדי קפטיין של אל על וצילום עם הכרזה שצילמה אפרת אשל.

 

שבתאי הוא בוגר שבח ולפני הגיוס היה מורה למכניקה עדינה וחרטות באורט טכניקוםהכישורים הטכניים שלו באו לידי ביטוי בחיל האוויר כאשר המציא ופיתח התקנים שוניםמאז הופעתו בכרזת שמירטיפס שבתאי בסולם דרגות ופרש מחיל האוויר בדרגת אלוף משנההוא הצטרף לאל-על כקברניט ומדריך ושרת את נוסעיו 30 שנהבעוד חודשיים יחגוג את הגבורות.

 יורם אשמיר 28.1.16