חדשות

תחרות שנתית לסטודנטים

חקלאות

מצאתי מודעה אחת בלבד של האחים שמיר ללקוח המוּכּר לחקלאים: ש' מזל, ספקים של דשנים כימיים (או "חימיים", בלשון הימים ההם).

את המודעה מצאתי בעיתון דבר משנות השלושים.

בנובמבר 2009 שלח לי ערן ליטוין מודעה שנייה לחקלאות: מלחת צ'ילי.

באחת השבתות, כשלושה שבועות לאחר שקיבלתי את המודעה מערן, עלתה במוחי המחשבה: אולי שמיר עיצבו מודעות שכוּונו במיוחד לעיתונות חקלאית? ואז נזכרתי בירחון "השדה". פרסמתי בו מודעות רבות של מפעלי ים-המלח ומכתשים כשעבדתי בפרסום באור בשנים 1960-64.

ביום ראשון הזמנתי בטלפון כרכים של "השדה" מ-1936 עד 1940 במדור עיתונים של בית אריאלה. שעה אחר כך הגיע בדואר מאמר של חברי עמרם קליין "דער אידישער פארמר", כתב עת חקלאי באידיש שהופיע באה"ב ב-1908 ונסגר ב-1959.

ישבתי בבית אריאלה ודפדפתי בירחונים. המודעה הראשונה בחוברת תשרי תרצ"ז (הם השתמשו בתאריכים עבריים) היתה של ש' מזל! אמרתי לעצמי: יהיה לי מזל עם העיתון הזה. ואכן מצאתי 15 מודעות של האחים שמיר, מהן 7 שלא ראיתי מעולם.

את המודעות "החדשות" האלו נאלצתי לצלם במצלמה דיגיטלית, כיוון שבבית אריאלה אוסרים לצלם דפים כרוכים במכונת צילום או במכונת סריקה.

בדרכי הביתה חשבתי לטלפן לעמרם קליין, בוגר הפקולטה לחקלאות, ולשאול אותו אם הוא מכיר אוסף של חוברות "השדה" בלתי כרוכות. הוא ענה שהוא נמצא ברגע זה ממש בספריית הפקולטה לחקלאות ברחובות. יש להם "השדה" בספרים כרוכים ואין בעיה לצלם מתוכם במכונת צילום.

- עמרם, מתי תהיה שוב ברחובות?

- לא אהיה.

- עד מתי תהיה שם היום?

- עוד שעה רבע.

- אתה מוכן לצלם עבורי מודעות של האחים שמיר?

- ברצון!

למחרת בבוקר הודיע לי עמרם שמצא חמש מתוך שבע המודעות ושצילומי הזירוקס יגיעו אלַי באמצעות הדואר.

כעבור שעתיים הגעתי למכון לבון ושאלתי אם יש להם "השדה". נעניתי בחיוב. ביקשתי לראות את גליונות השנים 1941-49. מצאתי שפורסמו מודעות של האחים שמיר משנים קודמות. מודעות חדשות של שמיר בשנים אלו היו לפרסום מותגים שונים של סיגריות מתוצרת האחים בז'רנו. מודעות חדשות לחקלאותלא היו.

החלטתי לסיים את החיפוש  אחר מודעות למוצרים לחקלאים, שבאותה תקופה נקראו "איכרים" או "בני כפר".

בהמלצת עמרם קליין הלכתי לבית אריאלה לעיין ב"בוסתנאי", שבועון של התאחדות האיכרים. מצאתי שם 11 מודעות של שמיר בין 1936 ל-1939, השנה שבה נסגר השבועון. כל המודעות פורסמו גם ב"השדה" או בעיתונים היומיים. ב-1937 מצאתי מודעות של מקרר ווסטינגהאוז על גבי עמוד שלם בעטיפה האחורית, מעוצבות ע"י שמיר. מודעה אחתגבר ואשה צועדים ("ילך איש בדרכו") התפרסמה לפני שנה בדימוי של עיתון משנות השלושים, עיתון ששימש כתוכניה של הצגה על חנה רובינא בתיאטרון הקאמרי. חודשים אחדים לפני ההצגה ראיתי את המודעה הזובפעם הראשונהממוסגרת, מוצעת למכירה בחנות פלשתינה בשוק הפשפשים. עכשיו ראיתי אותה בגודל פי ארבעה וּבאיכות הדפסה גבוהה. מרגש!

יורם שמיר 2009