חדשות

תחרות שנתית לסטודנטים

לבד בארץ ישראל

דוֹדי מקס שפטלוביץ' (לימים מקסים שמיר) ורעייתו מוסיה (לימים דגמר שמיר) היגרו לארץ ישראל באוקטובר 1934. כעבור חודשים מספר הוא הצליח לשכנע את אבי ואת ארוסתו, גוטל שפטלוביץ' ופנינה פישקין,  להצטרף אליהם. במאי 1935, יום לאחר נישואיהם, יצאו לדרך מריגה לתל אביב. הסטודיו נקרא "סטודיה האחים שמיר". עבדו בו שלושה צירים לגרפיקה שימושית (לימים "גרפיקאים", וכיום "מעצבים") וכן מנהלת אדמיניסטרטיבית – דודתי מוסיה. בעת המאורעות של 1936–1939 ירדו ההכנסות של הסטודיו ושתי הנשים יצאו לעבודה כשכירות במקומות אחרים.

מהתקופה שבה עבד דודי לבדו מצאנו בתיקים בבוידעם של גדעון שמיר ביוּבלים התכתבות  עם האחים טאונוס, יבואנים של משאיות ואוטובוסים, בדבר עיצוב והפקה של דיאפוזוטיבים (לימים שקופיות) לפרסומת בקולנוע. לצערי, כל העבודות שנעשו עבור הקולנוע אבדו והחיפושים לא העלו דבר. הפריט היחיד שנמצא הוא תצלום שחור-לבן של שקופית למכונית פורד, שהופיע ב-1936 בקטלוג של "אגודת הצירים העברים לגרפיקה שמושית בארץ ישראל".

בשבוע האחרון של אוגוסט 2009 החלטתי לסיים את עבודת החיפוש אחר מודעות לעיתונות של שמיר, עבודה שנמשכה שלוש שנים. במסגרת החיפושים עברתי על כל גיליונות הארץ ודבר שהופיעו במשך 40 שנה. באותו שבוע ממש שלח לי ערן ליטוין, חוקר ואוצר תערוכות, מודעה לסיגריות "אמיר" מתוצרת מספרו. המודעה הופיעה בנובמבר 1934 בדו-שבועון "קול-נוע". ערן זיהה את המעצב על פי החתימה – האות ש' בעיצוב מיוחד המזכיר כתר. החתימה הזו, שאותה עיצב קרוב לוודאי דוֹדי, ייצגה את סטודיו שפטלוביץ'  ולימים סטודיו שמיר עד אמצע שנות הארבעים של המאה ה-20.

התגלית של ערן ליטוין עודדה אותי לחפש מודעות נוספות שהופיעו בעיתונים בשבעת החודשים שבהם עבד מקס כמעצב יחיד בסטודיו שפטלוביץ' בתל אביב (בריגה עבדו באותה תקופה שניים – גוטל ופנינה). מצאתי בעיתון דבר את אותה מודעה של סיגריות "אמיר", מודעה של חברת "של" ומודעה של "החברה הארץ-ישראלית לאוטומובילים", שייבאה מכוניות שברולט ופורד.

במלחמת העולם השנייה התגייס אבי לצבא הוד מלכותה ובשנים 1943–1945 שירת במצרים, בחיל ההנדסה. בסטודיו שמיר בתל אביב עבדו דודי ואמי כגרפיקאים ודודתי עסקה בצד המִנהלי של הסטודיו.

ב-1958 נסע דודי לאנגליה, שם שהה שנה. הוא ראה ברכה בעבודתו: עיצב כרזות עבור הדואר הבריטי, אריזות עבור Marks& Spencer ובולי דואר עבור . Crown Agents

מסיבות שאינן ידועות לנו החליטו ב-1974 האחים שמיר על פרידה עסקית. גבריאל שמיר החליט לסגור את העסק ב-1984 ועבר לעבוד פרו בונו עבור ארגונים ללא כוונת רווח עד מותו ב-1992. מקסים שמיר המשיך לעבוד באופן מסחרי עד מותו ב-1990, כשהוא מתמקד בפילאטליה – בולים, גיליונות מזכרת ומעטפות יום ראשון – עבור מדינות באפריקה, בדרום-מזרח אסיה ובמרכז אמריקה.

   2009 יורם שמיר